A dalokért élni és meghalni – Cseh Tamás 70

2013. január 22. 11:12

A szocializmustól annyira idegen önreflexív humorral, másutt torokszorító őszinteséggel mutatta meg apáink, nagyapáink küzdelmeit. Azt, hogy honnan hová.

2013. január 22. 11:12
Mandiner

Ott kezdődött a nyolcvanas évek második felében, hogy 35 szimfónia. Dohányzás persze, mondhatni a felnőtté érés kapuja. Cseh Tamás már ott várt a bejáratnál. Aztán bejött közénk, Polimer magnókazetta-testet öltve, s úgy tudtuk róla, hogy jobb ő, mint mi vagyunk. Szinte észrevétlenül vált életünk részévé, mondhatni családtaggá. Valóság nevű nagybátyám. A szerethető antisztár, aki lámpalázas, aki nem gitárvirtuóz, aki alkalmasint saját démonaival vív élet-halál harcot. Aki a dalokért képes mindenét odaadni. Nagyon kevesen vannak, akiknek fenntartások nélkül hajlandóak vagyunk mindent megbocsátani. Faludy Gyurka bácsi, Méhes Marietta, Cseh Tamás, talán csak nekik. Mert számukra a siker csupán az alkotó folyamat mellékterméke, feszélyező körülmény, melyre legfeljebb egy félszeg mosollyal tudtak reagálni. Cseh Tamás és Bereményi Géza egy ember volt. Illetve nem is ember, hanem valami közösen gyúrt, pontosan célba juttatott üzenet. Fogalom. Dal.

Mert Wartburg-Magyarországból a dalok építettek számunkra egy másik világot. Ahol a történelem facsarta, elvtársak irányította alakokban mindannyiunk családi legendáriumának figurái keltek életre. Egy sosem volt személyes, bukásaival is szerethető élettérről dalolt. Huszárokkal, oxfordi diplomás hajléktalannal, felborult borospoharakkal, s az idők áztatta Budapesttel. Éva, Mari, Edit, Irén, és a távolodó vonatok mind ott voltak körülöttünk, mi pedig a peronon állva integetünk saját tovatűnő életünknek.

Cseh Tamás a szocializmustól annyira idegen önreflexív humorral, másutt torokszorító őszinteséggel mutatta meg apáink, nagyapáink küzdelmeit. Azt, hogy honnan hová. Esetenként triviális semmiségek körül forogva, de mindig átélhető őszinteséggel hozva elő a gitár hangjaiból. Nagy varázsló volt; nem tudjuk ma sem pontosan megfejteni, mi volt a titka, de a dalok hatását szinte a bőrünkön éreztük, mert mi magunk is ott voltunk a sorok között.

Később, amikor már szabadon készülhettek filmek, könyvek, amikor ellenőrzés nélkül folyhattak pódiumbeszélgetések, Cseh Tamás és a hetvenes, nyolcvanas évek atmoszférája titoktalanítva lett. A daloknak új viszonyok között kellett bizonyítaniuk. Persze más lett az íze. Finom, pontos, s kissé kiábrándult, ahogy annak lennie kell. Mi mégis a legelső időszak szerzeményeit rejtjük dohányszemcsés zakók zsebébe, hogy mindig közelünkben tudhassuk.

A hetven év most mindenre ürügyül szolgál. Emlékestek, kiállítás, szoborállítás, újraértelmezett zenei feldolgozások. Az emlékezés kötelező körei. Ezekhez már nem lehet a régi természetességgel viszonyulni. Ami akkor és ott született, az megismételhetetlenül Gézáról, Tamásról és rólad szól.

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 45 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
ottapont
2013. január 22. 16:23
Szeretem és tisztelem, zseninek tartom és így tovább. Egyetlen dalával van gondom, soha nem értettem , hogy jön a képbe Lukács György? "Ha Koncz Zsuzsával járhatnék egyszer az lenne találka az igaz szerelemmel úgy vagyok ezzel, tudod, én mindig lehetetlent akarok Ingmar Bergmannal és senki mással Bridget Bardot-val, Illyés Gyulával éghet csak együtt a szívem Lukács György és más semmi sem"
cattus
2013. január 22. 14:39
Szép és méltó írás, amíg valakire emlékeznek, addig nem hal meg igazán. Felteszem az egyik féltve őrzött és kímélt bakelitet az emlékére.
Magyar Népszerűtlen Párt
2013. január 22. 14:23
Ha már Cseh Tamás, akkor ne felejtsük el a Hitler halála című dalát sem: www.youtube.com/watch?v=nNZ-YGY1gHg
neeskens
2013. január 22. 13:46
A legjobb, amikor egy idő után már a saját emlékeid töltik meg a dalokat. Az sem baj, ha új értelmet nyer és átkerül más kontextusba. Annyit adtak ezek nekem, nem is tudom elmondani.Nem kell mindenkinek szeretni, az a tapasztalatom, hogy nem mindenki szenzitív Bereményi szövegeire és Cseh Tamás előadásmódjára.Ez egyáltalán nem baj.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!